Slimme tools

Het is inmiddels geen geheim meer dat wij bij ons in de studio fan zijn van slimme tools. Tijdens het werk ontstaat vaak het eerste idee. Een vraag van een van onze partners die de gedachte triggert, een frustratie waar we zelf al vaker tegenaan zijn gelopen of misschien zien we gewoon simpelweg kansen om iets nog net iets beter te maken. En we doen natuurlijk niets liever dan invulling geven aan dit idee šŸ˜Œ!

Op zoek naar oplossingen

De Beeldgenerator is een mooi voorbeeld van deze zoektocht (lees vooral ook even ons andere inzichten artikel over de Beeldgenerator als je hier nog meer over wilt weten). Wij hebben altijd de wens om kwaliteit te leveren en zijn van mening dat ieder beeld ertoe doet, maar hoe ga je ermee om als er snel beeld gemaakt moet worden in de huisstijl en hoe geef je de klant ook de tools om hier zelf mee aan de slag te kunnen gaan? Juist dit soort vragen zijn enorm interessant en dagen ons als creatieve studio uit na te denken hoe wij onszelf, onze klanten en zelfs concullega’s kunnen helpen met een slimme digitale tool die het antwoord geeft.

Wij zijn van mening dat juist door het maken van deze uitstapjes en op zoek te gaan naar unieke oplossingen, we steeds een beetje extra waarde kunnen creƫren.

Lekker experimenteren

Experimenteren is enorm belangrijk (en laten we eerlijk zijn; leuk!) om te kijken of die zoektocht en dat goede idee van eerder echt gaan werken. Mijn eigen achtergrond in de digitale ontwikkeling biedt de mogelijkheid om van een eerste idee al vrij snel een proof-of-concept neer te zetten, zo kunnen we intern al snel kijken of de inzet van een slimme digitale tool gaat bereiken waar wij op hopen.

Op deze manier is kort geleden onze slimme tool, de Brand Manual ontstaan. Vanuit een behoefte om onze partners een Brand Manual aan te kunnen bieden, maar ze ook direct toegang te kunnen geven tot de diverse assets van hun merk is het balletje gaan rollen. Al vrij snel kwamen we tot de conclusie dat dit digitaal weleens erg goed zou kunnen gaan werken en dan is het een kwestie van gewoon doen.

Doen, ervaren, verbeteren

Een doorlopend cirkeltje, maar een waar ook wij maar al te graag mee bezig zijn. Een slimme tool is namelijk pas echt slim als het moeiteloos een probleem oplost, en dit kan je alleen bereiken door het gebruik ervan te gaan ervaren.

Juist door het gewoon te gaan doen en snel in te kunnen spelen op het moment dat een vraag, probleem of gedachte vormt, maken de slimme tools een perfecte aanvulling op ons werk.

Onze slimme tools in het wild

Het blijft gelukkig niet alleen bij interne experimenten, inmiddels zijn diverse van onze slimme tools ook al buiten de muren van onze studio te vinden en draaien ze op volle toeren.

Voor VisitBrabant hebben we al meerdere malen onze slimme tools mogen inzetten. Van het genereren van digitale bedankkaartjes voor de horeca gedurende de corona-tijden, tot de inzet van een maatwerk Beeldgenerator speciaal voor de ā€˜Brabant. Dichtbij jouā€™ campagne en sinds kort ook de speciale digitale toolkit waarmee partners helemaal zelf diverse review materialen kunnen produceren om te laten drukken. Dit alles uiteraard inclusief de nodige analyse en meetpunten zodat we precies weten wat de tool doet en hoe er gebruik van wordt gemaakt. Binnenkort gaat ook WSD aan de slag met een maatwerk slimme tool, waar voorheen gebruikgemaakt werd van een fysieke praatplaat om het inburgeringstraject uit te leggen hebben wij ons de afgelopen periode mogen buigen over de digitalisering van deze praatplaat. Dit alles heeft geresulteerd in niet alleen de digitalisering van de praatplaat maar een volledig op maat gemaakte omgeving, inclusief beheer, automatische vertalingen en de nodige deel-opties om de praatplaat zo optimaal mogelijk in te kunnen zetten.

Projecten zoals deze geven ons energie, nĆ©t iets verder mogen en kunnen denken dan de initiĆ«le vraag om samen tot een echt krachtige oplossing te komen. En naast dit alles houden wij onszelf uiteraard bezig met de nodige ontwikkelingen van onze eigen Beeldgenerator, de Brand Manual, zorgbegrijpen, Top Jobs en wie weet wat het volgende slimme tooltje gaat worden šŸ˜‰!

Dit inzicht is geschreven door Kees

Stuur Kees een email.