AI in de marketing

Je kunt er op dit moment eigenlijk niet meer omheen: de AI. De inzet van AI duikt in korte tijd overal op, en zo ook het gebruik ervan. Waarschijnlijk heb je het zelf ook al gemerkt; je favoriete notitie-app kan ineens zelf samenvattingen schrijven, iedereen op je LinkedIn timeline heeft het erover, die ene collega zit de hele dag met ChatGPT te kletsen en uiteraard kan je zelf dan niet achterblijven. Toch?

Gewoon grappig of ook serieus handig?

Net als bij vele anderen was mijn eerste aanraking met ChatGPT vooral voor de lol. Benieuwd naar de mogelijkheden, vraag je de meest bijzondere dingen. En ja hoor, je krijgt gewoon antwoord terug. Een boze brief naar iemand omdat ze het uiterlijk van je kat belachelijk hebben gemaakt, maar dan sarcastisch geschreven? Tuurlijk schrijft ChatGPT die wel voor je, en eerlijk hij is nog goed ook. Dit was voor mij ook het moment dat ik langzaamaan mogelijkheden begon te zien voor de toepassing binnen mijn werkveld als Creative Marketeer. Want als een AI goede brieven kan schrijven, waarom kan het mij dan niet helpen bij diverse marketing activiteiten?

De zoektocht

De eerste kennismaking met AI is geweest en je wilt serieus aan de slag, maar waar begin je? In het begin probeerde ik van alles en nog wat uit om te zien wat werkte. Van grote vragen over campagne voorstellen tot kleine verzoeken voor social media tekstjes. Maar één ding werd mij al wel snel duidelijk in deze zoektocht: AI is geen eindoplossing, maar een tool die je kan ondersteunen bij veel van de marketing werkzaamheden.

The human touch

Het menselijke aspect blijft toch enorm belangrijk voor je marketing. Alle output van ChatGPT is een mooi startpunt, een fijne aanvulling of een lekker extraatje, maar zonder het aanbrengen van je eigen touch wordt het al snel generiek.

Als mens kun je toch het beste een gevoel of een toon van een merk toevoegen aan het complete verhaal, iets wat een AI niet altijd even goed weet te vertalen. Juist door de combinatie van de inzet van nieuwe technieken en het aanbrengen van je eigen wijzigingen zorgt het voor een zeer efficiënt werkproces zonder te verliezen aan de kwaliteit.

Tips voor het praten met de AI

Dat praten met een AI zoals ChatGPT is toch net iets anders dan chatten met een mens, tenminste als we de AI in willen zetten voor ons werk wel. Hieronder een tweetal tips die de output van je vraag meteen een stuk bruikbaarder maken:

  • Geef heldere achtergrondinformatie over je klant. Praat eerst eens rustig met de AI over de klant, stuur bijvoorbeeld de informatie van de over ons pagina door. Zo vormt er een contextueel compleet plaatje voordat jij een specifieke vraag gaat stellen.
  • Stel duidelijke eisen en verwachtingen in je vraag, en ben specifiek. Een klein voorbeeld: vraag niet om een social media tekstje, maar wel om een begeleidende tekst voor op Instagram met een maximum van 2 regels waarin sowieso wordt benoemd dat de klant op zaterdag open is en aanstuurt op het bezoek van de fysieke winkel, en voeg een bijpassende Emoji toe in de eerste zin.

Als je deze tips toepast merk je al meteen een wezenlijk verschil in de output en wat je dus kunt bereiken! En niet vergeten, de output is een startpunt voor jou als marketeer om nog eventjes een eigen draai eraan te geven.

De toekomst

Dat AI’s in de toekomst alleen maar slimmer worden en meer toepassingen gaan krijgen is een feit, dus haal je profijt uit het vroegtijdig instappen met nieuwe ontwikkelingen. Op dit moment staat de ontwikkeling nog in de kinderschoenen maar we merken al ontzettend veel in hoe het ons werk ondersteunt.

Ik ben zelf in ieder geval ontzettend nieuwsgierig en enthousiast waar dit alles naartoe beweegt en wat er in de komende jaren allemaal nog gaat komen. Dus ik ben benieuwd, gebruik jij AI al in jouw werk en zo ja, wat zijn jouw ervaringen?

Dit inzicht is geschreven door Kees

Stuur Kees een email.
Even voorstellen
Volgende stap
Het bericht
Volgende stap
De laatste gegevens