Meerwaarde Employer Branding

Vacatures op social media plaatsen?

Het valt me op dat bedrijven en (vooral) gemeenten vaak ongenuanceerd vacatures op social media plaatsen zonder context of branding. Bijvoorbeeld als een PDF op LinkedIn. Deze “ingezonden brieven” getuigen zowel grammaticaal als in opmaak van weinig creativiteit. Geregeld wordt er gelinkt naar een externe webpagina die geen visuele kenmerken heeft van de instelling op zich. Het is dan ook geen wonder dat hier weinig gekwalificeerde kandidaten op af komen.

Hoe komt dit? Verwacht men van de communicatieafdeling dat zij dit wel even intern op kunnen pakken? Of is het een gebrek aan capaciteit waardoor deze berichten even snel worden (door)gedeeld. Niet efficiënt en het lijkt vooral kostenbesparend maar dit kost veel meer tijd, frustratie en uiteindelijk worden de vacatures extern ingevuld via overkoepelende platformen of (overheids)recruitment, waar deze vacatures standaard aangemeld zijn.

Bewustwording

Persoonlijk denk ik dat dit geen onwil is. Het is een kwestie van onwetendheid wat Employer Branding inhoudt en het niet direct zien van de meerwaarde in visuele connectiviteit. Het zit niet standaard in het bedrijfsprofiel ingebakken om verhalen van de werksfeer, de ontwikkelmogelijkheden en de interne professionaliteit vast te leggen, de content in te zetten in de marketing en zo dus juist een passend verhaal visueel op de plank te hebben liggen.

Dit kost natuurlijk inzet en effort om op te zetten. Het is ook tijdrovend en niet per se gelijk renderend. Maar als je eenmaal in de marketingstrategie dit soort activiteiten opzet zul je zien dat de frustratie om wordt gezet in energie. Dat het leuk is om toffe visuals te delen en dat het uiteindelijk niet alleen betere kandidaten oplevert maar ook een betere onderlinge connectie van werknemers.

Ik denk dat een stukje bewustwording hieraan bij kan dragen. Een jaarlijks budget en tijd hiervoor reserveren zal uiteindelijk resulteren in veel meer dan alleen goed ingevulde vacatures. Het bepaalt hoe de bedrijfscultuur wordt opgebouwd, uitgedragen en op werknemers die trots zijn op waar ze een groot gedeelte van hun leven doorbrengen.

5 Tips voor het ontwikkelen van een Employer Branding Strategie

  1. Zorg voor een passende Employer Brand pagina of website. Noem het werken bij of iets dergelijks, en link vacatures altijd naar deze pagina.
  2. Focus op de huidige werknemers.
  3. Zorg dat je social media strategie klopt en visueel past bij de uitingen.
  4. Vergeet nooit je bedrijfscultuur te delen.
  5. Ben consistent, maar zorg voor afwisseling in beeld.

En oja: de noodzaak voor de toekomstige markt

In 2025 zijn er meer midden- en oudere leeftijden onder de beroepsbevolking. Tussen 2005 en 2025 neemt de potentiële beroepsbevolking af met drie procent, van ongeveer 10 miljoen personen in 2005, tot 9,7 miljoen in 2025. Bron: https://www.pbl.nl/publicaties/De-werkzame0bevolking-in-2025

Deze doelgroep vindt het belangrijk om te werken bij een bedrijf dat bij hen past. Zij weten dat ze met hun expertise ook bij veel andere bedrijven terecht kunnen. Begin dus vandaag. Ben onderscheidend en zorg dat wat je vertelt visueel klopt bij wat er werkelijk op de werkvloer gebeurt.

Dit inzicht is geschreven door Cees

Stuur Cees een email.
Even voorstellen
Volgende stap
Het bericht
Volgende stap
De laatste gegevens