Samen de diepte in met een strategische sessie
Zomaar iets maken, daar geloven we bij studio CEL niet in. Als ontwerper ben ik dagelijks met creativiteit bezig, maar waar ik echt energie van krijg is als het van A tot Z klopt. Ik hou van meer dan alleen een schitterend ontwerp. Voor mij gaat het om het grotere plaatje: een ontwerp dat niet alleen mooi is, maar klopt. Vanuit een sterke strategie en een goed verhaal. Daarom starten we bij studio CEL bij voorkeur met een strategische sessie. Geen losse eindjes, maar een helder fundament waar je op kunt bouwen.
Een goede strategie is het halve werk
Tijdens zoān sessie nemen we de tijd om een organisatie echt te leren kennen. Wie zijn jullie, waar staan jullie voor en waar willen jullie naartoe? We brengen de doelgroep(en) in kaart, duiken in de sector en benoemen samen wat onderscheidend is. Het doel is om het speelveld scherp te krijgen en vooral te ontdekken waar je van de concurrentie kunt winnen.
In de sessie gaan we samen aan de slag. Niet met een saaie vragenlijst, maar we gebruiken verschillende interactieve modellen en methodes die we in de afgelopen jaren hebben toegevoegd aan de werkwijze. Denk hierbij aan de archetypen van Jung om de merkpersoonlijkheid te bepalen, kernwaarden-kaarten om te bepalen waar je voor staat en de Golden Circle van Simon Sinek om samen tot de “waarom” te komen.
De Golden Circle: start met waarom
Een van de modellen waar we graag mee werken is de Golden Circle. Dit model helpt communicatie krachtiger en consistent te maken door van buiten naar binnen te redeneren:
- Wat: Wat bied je concreet aan?
- Hoe: Hoe doe je dat anders of beter dan anderen?
- Waarom: Waarom doe je wat je doet? Wat is je drijfveer, je overtuiging?
Archetypen: karakter geven aan je merk
Ook gebruiken we de archetypen van Jung om richting te geven aan de merkpersoonlijkheid. Ze helpen om keuzes te maken in toon of voice, stijl en uitstraling. Waarbij elk archetype een herkenbaar karakter vertegenwoordigt.
Bij Ortholinq hebben we bijvoorbeeld gekozen voor een mix van drie archetypes, namelijk de wijze (40%), de leider (40%) en de held (20%). Deze combinatie sluit goed aan bij het samenbrengen van zorgprofessionals en delen van vakkennis. Samen geven de archetypes het merk een geloofwaardig en krachtig profiel.
-
De wijze heeft een bedachtzaam en analyserend karakter. Door te zoeken naar kennis en waarheid, ontstaat er ruimte voor inzichten en onderbouwde keuzes. Dit archetype vormt de inhoudelijke ruggengraat van het merk.
-
De leider voegt structuur en richting toe. Met een verantwoordelijk en doelgericht karakter neemt dit archetype het voortouw. Het zorgt ervoor dat ambities omgezet worden in concrete stappen.
-
De held maakt het geheel daadkrachtig. Moedig en vastberaden zet dit archetype zich in om doelen te behalen en daadwerkelijk een verschil te maken.
Ontwerpen vanuit inzicht
Wat een strategiesessie oplevert? Input voor het ontwerp, of zoals wij het noemen, een visuele identiteit die voortkomt uit inhoud. We bundelen de inzichten in een strategisch document. Zo ontstaan er geen losse ideeƫn, maar een samenhangend verhaal in woord Ʃn beeld. Een vertrekpunt voor ons, maar ook iets waar onze klanten zelf mee verder kunnen.
Spreektaal en vormtaal moeten hand in hand gaan. Afhankelijk van de vraag vertalen we de visuele identiteit naar een concreet resultaat. Een nieuwe website op basis van heldere wireframes en een UX design, een wervingscampagne met een opvallende boodschap of een campagne die mensen opnieuw verbindt met jouw onderneming.
Benieuwd hoe onze sessies eruitzien? Neem dan zeker contact met me op. Ik praat je er graag doorheen en luister met evenveel plezier naar jouw vraagstuk.